#10 – Súlyemelő öv használata az erőedzésben – Igen vagy Nem?

Az alapgyakorlatokkal ismerkedők gyakran azért nem használnak súlyemelő övet, mert úgy gondolják, nem elég erősek még ahhoz, hogy kelljen, illetve a másik véglet, szinte azonnal övhöz nyúlnak, habár nem tudják, hogy pontosan mi lenne a célja a viselésének. Sokszor még a haladó sportolók is indokolatlanul használnak, vagy éppen nem használnak övet.

Ha megnézzük és megértjük, hogy mit is várunk a súlyemelő öv használatától, a legtöbb kérdésre már tudjuk is a választ, a legtöbb félreértés tisztázódik.

Röviden: fokozottabb hasűri nyomást tudunk elérni és kis mértékben emelkedhet a törzs izmainak aktivizációja, ezek pedig hozzájárulnak ahhoz, hogy stabilabb törzs- és gerincpozícióval végezzük a gyakorlatokat, ami biztonságosabb, és nem mellesleg kedvezőbb erőtranszferhez is vezet a rúd és mozgató ízületeink között, tehát nagyobb súlyt fogunk tudni használni, ami hozzájárulhat a fejlődésünkhöz.

Mikor kezdjünk el súlyemelő övet használni?

Véleményem szerint nem ideális, ha bizonyos erőszintekhez kötjük azt, hogy mikortól használunk övet („ha elértem a 100kg-os guggolást, majd elkezdek övet használni”), ahogy az sem, ha időhöz („ha már három hónapja gyakorlom a guggolást, majd elkezdek övet használni”). Az övet azért használjuk, hogy nagyobb erőt tudjunk kifejteni, biztonságosabban – ez bármilyen edzettségi szinten indokolt lehet, kezdők esetében mégis kiemelnék három dolgot, amikre érdemes figyelni, mielőtt felcsatoljuk derekunkra az eszközt:

  • Az öv használata is egy képesség, amit gyakorolni és fejleszteni kell, megváltoznak a gyakorlat közben fellépő érzetek, amikhez egy kezdő nehezebben alkalmazkodik, ezért fontos, hogy mielőtt elkezdjük használni, legyen egy alap szinten kiforrott technika, amire lehet építkezni.
  • Gyakori hiba, hogy az előbb említett megváltozott érzetek miatt a kezdő „nem találja” a megfelelő törzs- és gerincpozíciókat, pl. öv nélkül tud egyenes háttal felhúzást végezni, de amint felkerül az öv, begörbül. Ezt korrigálni helyes övpozícióval (ez egyén és technikafüggő) és gyakorlással lehet.
  • A legfontosabbat hagytam utoljára: meg kell tanulni lélegezni és feszíteni! Az övhasználat célja, hogy fokozza a hasűri nyomást, nem pedig, hogy megteremtse. Amíg öv nélkül nem tudjuk feszesen tartani a törzsünket, értelemszerűen nem jó ötlet a használata, mert ha ezt úgymond korrigálja is, ezzel csak elfedjük a problémát.

Összegezve: ha a jó, terhelhető technika és helyes légzés, valamint törzsfeszítés adottak, akkor érdemes lehet elkezdeni használni az övet attól függetlenül, hogy milyen erősek vagyunk, vagy mióta edzünk.

Eddzünk-e öv nélkül?

Sokan azt gondolják, hogy ha folyton övet használnak, gyengülni fognak a törzsizmok, mert az övnek köszönhetően nem kell olyan keményen dolgozniuk. Ez egyszerű tévhit. Ahogy fentebb is írtam, a súlyemelő öv viselése éppenhogy fokozza a törzsizmok aktivizációját, tehát ha öv nélkül indokolatlanul gyengébbek vagyunk egy gyakorlatban, általában az alap légzés és feszítés technikánk nem megfelelő, ezen érdemes lehet dolgozni, de gyakran azzal az indokkal kerülnek edzéstervekbe öv nélkül kivitelezett gyakorlatok, hogy a törzsizmokat erősítsék, „felhozzák”, ami önmagában hibás elképzelés (újra, ha az alap feszítés képességen akarunk javítani, annak lehet értelme, de akkor mondjuk is ki, hogy azért végezzük öv nélkül a gyakorlatot).

Az öv nélküli edzésnek mégis megvan a maga ideje és helye egy edzéstervben. Ez is egy eszköz arra, hogy az abszolút intenzitást (súlyt a rúdon) csökkentsük, de a gyakorlat nehézségét valamennyivel magasabban tartsuk, könnyű edzéseken jól jöhet, vagy ha apróbb fájdalmakkal küzdünk, amiket a nagyobb súlyok váltanak ki vagy fokoznak, ezzel gyakran kordában tudjuk tartani ezeket a problémákat és magunkat. Olyan esetekben is hasznos, amikor egy gyakorlat gyakoriságát fokozzuk (pl. heti egy guggolás helyett elkezdünk heti két guggolást végezni), ilyenkor az új alkalomra, a felvezető időszakban hasznos lehet, ha enyhe korlátot szabunk a súlyválasztásnak azzal, hogy nem használunk övet.

Öv nélküli edzésnek tekinthetjük a bemelegítő sorozatokat is. Edzéseinken nem érdemes az első bemelegítő sorozattól kezdve övben csinálni, hogy biztosítani tudjuk, hogy folyamatosan gyakoroljuk a helyes feszítést öv nélkül is, ami javítja annak esélyét, hogy övvel is hatékonyan csináljuk. Általában jól beválik, ha az utolsó 2-3 bemelegítő sorozatra vesszük fel az övet, ami azt eredményezi, hogy ahogy egyre erősebbek leszünk övben, egyre nagyobb súlyokkal találkozunk majd öv nélkül is.

Susa Dávid

(kép forrása: SBD Hungary)